Yanlış
1. Denetim ve iç denetim aynı şeydir.
Doğru 1. Her denetim faaliyeti,
iç denetim değildir. Bir denetim faaliyetinin iç denetim olabilmesi için,
Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsü tarafından belirlenen, iç denetimin
zorunlu unsurlarına uygunluk taahhüdü bulunmalıdır. İç denetimin zorunlu unsurları;
Temel ilkeler, iç denetimin tanımı, etik kuralları ve Uluslararası İç Denetim
Standartlarıdır.İç denetim faaliyetinin amaç, yetki ve sorumlulukları, İç
Denetimin Misyonu ve bu zorunlu unsurları ile uyumlu olan bir iç denetim
yönetmeliğinde açıkça tanımlanmak zorundadır.
Yanlış 2. İç denetimin,
kurum içindeki denetçiler tarafından yürütülmesi gerekir.
Doğru 2. 1990’lı yıllardan bu
yana iç denetim hizmeti, dış hizmet sağlayıcısından temin edilebilmektedir.
2011 yılında, İç Denetim Yöneticisinin kurum içinden olması zorunluluğu
kaldırılmıştır. Bu değişikliğin anlamı; Kurumlar, iç denetim yönetimi de dahil,
ihtiyaç duydukları iç denetim hizmetinin tamamını veya bir bölümünü satın
alabilirler. 2070 numaralı Standart bu duruma ilişkindir. Önemli olan iç denetimin
kimin tarafından sunulduğu değil, iç denetim faaliyetinin Standartlara uygun
yürütülüp yürütülmediğidir.
Yanlış
3. İç denetim, sadece “İç Denetçi” unvanlı kişiler
tarafından yürütülebilir.
Doğru 3. Standartlar açısından,
iç denetim faaliyetini yürüten, yöneten kişilerin unvanlarının veya iç denetim
faaliyetinin yürütüldüğü birimin adının hiç bir önemi bulunmamaktadır. İç
denetim yöneticisinin ve iç denetçilerin spesifik görev unvanı kurumdan kuruma
değişiklik gösterebilir. İç denetim faaliyetinin yürütüldüğü birimin adı Teftiş
Kurulu Başkanlığı, Denetim Başkanlığı şeklinde belirlenebilir. İç denetim
yöneticisinin unvanı, Teftiş Kurulu Başkanı, Denetim Başkanı, İç Denetim
Başkanı; İç denetçilerin kurum içi unvanı, Müfettiş, Denetçi vs. olabilir.
Önemli olan unvanlar değil,
yapılan işin niteliğidir. İşin niteliğine ilişkin bilgi için Bknz. Yanlış 1.
Yanlış
4. İç denetçiler bağımsızdır.
Doğru 4. İç denetçiler tarafsız,
iç denetim faaliyeti bağımsızdır. İç denetim faaliyetinin bağımsızlığı, kurumdan
bağımsız olduğu şeklinde değil, yönetim faaliyetlerinden bağımsız olduğu
şeklinde algılanmalıdır. Bağımsızlık, iç denetim faaliyetinin denetim kapsamını
belirlerken özgür olması, görevini, görevin amaçlarını başarmasını sağlayacak
şekilde yürütebilmesi ve sonuçları raporlayabilmesidir.
Denetçinin tarafsızlığını
sağlamanın en kritik unsuru, iç denetim faaliyetinin bağımsızlığıdır.
Faaliyetin bağımsızlığı, denetçinin tarafsızlığını garanti etmez, her zaman
uygun olmayan davranışlar içerisine giren kişiler olabilir ancak bağımsızlığın
eksikliği, gerçek bir tarafsızlığın gerçekleştirilmesini imkansız kılar.
Yanlış
5. Denetim(Güvence), danışmanlıktan daha
önemlidir.
Doğru 5. İç denetim tanımı, iç
denetim tarafından sunulan çok çeşitli hizmetleri bu iki temel başlıkta
toplamaktadır “Güvence ve Danışmanlık hizmetleri”. Uluslararası Mesleki
Uygulama Çerçevesine göre, görevlerden birinin diğerine bir üstünlüğü
bulunmamaktadır. Güvence ve danışmanlık görevlerinin ideal karışımına yönelik
bir reçete yoktur. Bu denge, denetim komitesi, üst yönetim ve iç denetim
yöneticisinin, iç denetimi kurum içinde nasıl konumlandırdıklarına bağlı olarak
değişir. Güvence ve danışmanlık görevleri arasındaki dengenin, iç denetim
müşterileri tarafından açıkça anlaşılması ve bu anlayışın İç Denetim
Yönetmeliğine yansıtılması gerekir.
İç denetim yöneticisi, kurumun
faaliyet gösterdiği ortamı, yönetişim sistemi ve iç denetimin olgunluğunu
dikkate alarak iki görev türü arasındaki dengeyi sağlamalıdır. Örneğin bazı
kamu denetim ortamlarında iç denetim büyük oranda güvence hizmetlerine
odaklanıp, çok sınırlı miktarda danışmanlık sağlayabilir. Bir başka kurumda iç
denetim, süreç geliştirme projelerinde kolaylaştırıcılık, kontrol öz
değerlendirme atölye çalışmalarının koordinasyonu, müşteri memnuniyetinin
belirlenmesine yönelik incelemeler gibi çok farklı hizmetler sunabilir.
Yanlış
6. Her görevde iç denetim standartlarının tamamına
uyulması zorunludur.
Doğru 6. İç denetçiler, çeşitli
nedenlerle bazı görevler sırasında Standartların veya etik kuralların
bazılarına uyum sağlayamayabilirler. Dürüstlük ilkesi, iç denetçilerin,
mesleğin gerektirdiği özel durum açıklamalarını yapmalarını gerektirir.
2431 numaralı “Görevlendirmelerde
Aykırılıkların Açıklanması” başlıklı İç Denetim Standardı, bu durumu
düzenlemektedir. Standart uyarınca; Etik Kurallara veya Standartlara aykırılık
belli bir görevi etkilediğinde, görev sonuçları raporlanırken aşağıdaki konular
özel durum olarak açıklanmalıdır:
·Hangi etik ilke veya Standarda
tam uyumun sağlanamadığı,
·Aykırılığın sebepleri,
·Aykırılığın göreve ve görev
sonuçlarının raporlanmasına etkisi
Final raporda 2430 ve 2431
numaralı Standart uyarınca bu uyumsuzluğa yer verilmesi halinde, denetim görevi
bazında ve genel olarak Standarda uyumluluk hali devam eder.
Yanlış
7. Tüm iç denetim raporları yazılı olmak
zorundadır.
Doğru 7. 2400 numaralı Standart,
İç denetçilerin görev sonuçlarını ilgili taraflara iletmek zorunda olduğunu
söyler. Bu iletişim yazılı veya sözlü olabilir. İç denetim yöneticisi, Yönetim Kurulu
ve üst yönetimin talep ve beklentileri doğrultusunda, iç denetim birimi
bünyesinde uygulanacak raporlama politika ve prosedürlerini belirler. Bu
doğrultuda, denetim sonuçlarının hangi hallerde sözlü iletilebileceği de
prosedürlerde belirlenmiş ve iç denetçilerce anlaşılmış olmalıdır.
Yanlış
8. Tüm iç denetçiler muhasebe konusunda yetkin
olmalıdır.
Doğru 8. Sadece finansal denetim
ağırlıklı çalışan iç denetçilerin, muhasebe ilkeleri ve teknikleri hakkında
yeterli olmaları gerekir. Bunun dışında tüm iç denetçiler, iç denetim
standartları, prosedürleri ve tekniklerinin uygulanmasında mesleki
yeterlilik(Proficient) seviyesinde bulunmalıdır.
Yanlış
9. Danışmanlık görevi yürütülmesi, iç denetçilerin
tarafsızlığını zedeler.
Doğru 9. İç denetçinin
danışmanlık görevi yürütmesi, tarafsızlığını zedelemez. İç denetçinin yönetim
sorumluluğu üstlenmesi, üst düzey kararları alması, işlemleri yönetmesi ve
kendi işlerini (daha önce sorumlusu oldukları faaliyetleri) denetlemesinin tarafsızlığını
zedeleyeceği varsayılır.
İç denetim yönetici, danışmanlık
görevlerinin yürütülmesi sırasında, iç denetçilerin tarafsızlığını korumaya
yönelik önlemleri almalıdır. Bunlar arasında, yürütülebilecek danışmanlık
görevlerinin İç Denetim Yönetmeliğinde açıkça tanımlanması, danışmanlık
görevlerinin şekli, kapsamı ve yöntemine ilişkin politika ve prosedürlerin
oluşturulması, tarafsızlığı zedeleyebilecek görevlerin elenmesine yönelik bir
sürecin tanımlanması, denetim birimi içinde, danışmanlık ve güvence hizmeti
sunan birimlerin ayrılması, iç denetçilerin rotasyona tabi tutulması
sayılabilir.
Bu listeye eklenmesi gerektiğini
düşündüğünüz konular var mı, değerlendirme ve önerileriniz memnuniyetle
karşılanacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder