(Kamu İç Denetçileri Dünyanın Neresinde?-Bölüm
II)
IIA Araştırma Vakfı tarafından 2016 yılında yayınlanan “İç Denetim
Olgunluğunun Kıyaslanması[1]”
isimli Raporun konusunu “İç Denetim
Biriminiz Ne Kadar Olgun veya Ne Kadar Olgun Olabilir? Soruları
oluşturuyor. Rapor, IIA’in CBOK (Ortak Bilgi Tabanı) veri tabanındaki 2.500’den
fazla iç denetim yöneticisinin (CAE) verdiği cevaplar ve dünyanın farklı
bölgelerinden oluşturulan örneklem içerisinde yer alan CAE’ler ile
gerçekleştirilen görüşmelere dayanarak oluşturulmuş.
İç denetim biriminin olgunluğunun değerlendirilmesi önemli, çünkü bu
değerlendirme, beklenen kalite ve gerçekleşme arasındaki boşlukların ortaya konulmasını
ve giderilmesine ilişkin stratejilerin geliştirilmesini kolaylaştırıyor.
Raporda “iç denetim olgunluk kriterlerine” yer verilmiş. Bu kriterler ile hem daha
olgun iç denetim birimlerinin geliştirilmesinde CAE'lere rehberlik etmek hem de
ana paydaşların, iç denetim hizmetlerine duydukları güvenin artırılması amaçlanıyor.
(Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 4)
Bu
amaçlar doğrultusunda belirlenen “iç
denetim olgunluk kriterleri” aşağıdaki şekilde:
1.
Kurumun
Stratejik Planıyla Uyum
2.
Risk
Değerlendirmesi,
3.
İç
Denetim Yetkinliği
4.
İç
Denetim Planlaması
5.
Denetim
Prosedürleri
6.
Teknoloji
Kullanımı
7.
Kalite
Güvence ve Geliştirme Programı
Rapor sadece kamu sektörüne ilişkin değil, çeşitli bölgelerden, çok çeşitli
sektörleri kapsıyor. Dolayısıyla tüm iç denetçiler ve iç denetim yöneticileri
tarafından, birimlerinin olgunluk düzeyini kıyaslamak için kullanılabilir. Ben
bu yazıda, İDKK’nın 2017 yılı araştırma sonuçlarını[2],
global sonuçlar ile karşılaştırarak, kamu iç denetiminin olgunluğuna ilişkin
bir genel resim ortaya koymak istedim.
İşte sonuçlar :
1.
Kurumun Stratejik Planı ile Uyum
IIA tarafından belirlenen, iç denetim faaliyetinin olgunluğunu
belirleyen unsurların ilki, iç denetim planının, kurumun stratejik planı ile
uyumluluğu.
Bu uyum sağlandığında, iç denetim ile kurum arasında sinerji oluşturmak, yönetim ile yakın ilişki kurmak ve iş hedeflerini desteklemek daha kolay olabiliyor. 2015 yılı küresel araştırma sonuçlarına göre, iç denetim planının, kurumun stratejik planı ile uyumlu olduğunu düşünenlerin oranı küreselde %55(Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 7) . Bu oran ülkemiz
kamu iç denetçileri arasında %68 (İDKK, Kamu
İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 27) .
Bu uyum sağlandığında, iç denetim ile kurum arasında sinerji oluşturmak, yönetim ile yakın ilişki kurmak ve iş hedeflerini desteklemek daha kolay olabiliyor. 2015 yılı küresel araştırma sonuçlarına göre, iç denetim planının, kurumun stratejik planı ile uyumlu olduğunu düşünenlerin oranı küreselde %55
2.
Risk Değerlendirmesi
CBOK, risk değerlendirmesi için “kapsamlı risk değerlendirmesi” ve
“odaklanmış risk değerlendirmesi” şeklinde ikili bir sınıflandırma kullanıyor. Odaklanmış
Risk Değerlendirmesi, çok çeşitli risklerin bir kerede
değerlendirilmesini; Kapsamlı Risk Değerlendirmesi ise,
çeşitli risklerin bütünsel olarak değerlendirilmesini ifade ediyor. Günümüzün
karmaşık iş ortamı, risklerin geniş bir bakış açısı ile değerlendirilmesini
gerektiriyor. Odaklanmış risk değerlendirmesi, yalnızca belirli risklere
odaklanılmasına ve önemli risklerin kaçırılmasına yol açabiliyor. Ayrıca kapsamlı risk değerlendirmesi, daha proaktif ve ileriye dönük. Bu
nedenle iç denetim birimlerinin kapsamlı risk değerlendirmesini benimsemeleri
öneriliyor. Küresel Ankete yanıt veren CAE’lerin ortalama% 71’i, kapsamlı risk değerlendirmesi yöntemini kullandıklarını
belirtiyor. (Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe
D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 12,13)
Kamu İç Denetim Rehberi ve Kamu İç Denetim Yazılımı(İÇDEN) risk
değerlendirmelerinin en az üç farklı risk faktörü kullanılarak kapsamlı şekilde
değerlendirilmesini zorunlu kılıyor. Teoride böyle olmakla birlikte, İDKK
Anketinde bu konuda bir soru olmaması nedeniyle uygulamaya ilişkin kıyaslama
yapılamıyor.
3.
İç Denetçilerin Yetkinliği[3]
İç
denetçilerin mesleki geçmişi, iç denetim biriminin olgunluk göstergelerinden
biri kabul ediliyor. Kurumun faaliyet gösterdiği sektöre uygun, çeşitli
alanlarda yetkinlikler barındıran iç denetçilere sahip olmak iç denetim birimi
açısından önemli bir avantaj. Küreselde CAE’lerin ortalama % 53’ü, birimlerinin geleneksel denetim becerileri ve endüstri
bilgisini eşit biçimde barındıran bir yetkinliğe sahip olduğunu[4]
beyan ediyor. %34’ünde iç denetçiler
geleneksel muhasebe ve denetim yetkinliğine sahip. Küresel araştırmasında, kamu
sektöründe de oranlar, bu oranlara çok yakın (%53-35). İç denetim biriminin
faaliyet süresi uzadıkça, yetkinliklerin eşit karışımına sahip olma oranı da
artıyor (Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe
D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 16,17) .
Ülkemiz kamu iç
denetçileri, büyük oranda (%72)
denetim odaklı mesleki deneyime (müfettiş, kontrolör, denetmen gibi) sahip.
Uzman ve mühendis kökenli kamu iç denetçisi oranı (%20). (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 11)
Bununla birlikte bu durum, %72’nin geleneksel denetim becerilerine, %20’nin
alan deneyimine sahip olduğu şeklinde yorumlanamaz çünkü, İDKK araştırmasında, iç
denetçilere yetkinlikleri değil, önceki meslekleri sorulmuş. Bu nedenle denetim odaklı mesleki deneyime sahip
olanlar aynı zamanda alan deneyimine sahip olabileceği gibi, uzman ve mühendis
olmakla birlikte, kuruma özgü alan deneyimi olmayanlar da olabilir. Dolayısıyla
mevcut durumda kamu iç denetçilerinin ağırlıklı olarak “denetim odaklı mesleki deneyime
sahip olduklarını” belirtip, bir sonraki araştırmada, bu sorunun küresel ile
daha sağlıklı karşılaştırmaya imkan verecek şekilde sorulmasını umut ederek,
devam edelim.
4.
İç Denetim Planlaması (Risk Değerlendirmelerinin Güncellenme Sıklığı)
İş
ortamlarının dinamizmi, kurumsal gelişmelere ayak uydurabilmek için, risk
değerlendirmesinin periyodik olarak güncellenmesini gerektiriyor. Bu nedenle bu
konu olgunluk göstergelerinden biri. 2015 yılı Araştırmasında küreselde iç
denetim yöneticilerinin %59’u,
periyodik resmi güncellemeler veya sürekli güncellemeler ile risk
değerlendirmelerinin güncelliğini sağladığını ifade ederken (Mohammad
Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 23) , ülkemiz kamu iç denetimi için bu oran, küresel ortalamanın üzerinde, %71 olarak ifade edilmiş. (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 27)
5.
Denetim Prosedürleri( İç Denetim Prosedürlerinin Dokümantasyonu ve
İzlenmesi)
İç denetim biriminde uygulanan denetim
prosedürlerinin dokümante edilmiş ve (güncelliğinin) izleniyor olması, olgunluk
kriterlerinden bir diğeri. 2015 yılı
Küresel Anketinde CAE'lerin ortalama%
54'ü, birimlerindeki denetim prosedürlerinin bir iç denetim el kitabı veya rehberinde
dökümante edildiğini ve izlendiğini, %
17'si denetim prosedürlerinin açıkça dökümante edilmediğini, % 29'u denetim prosedürlerinin bir rehberde
belgelendiğini ancak izlenmediğini ifade ediyor.
CAE’lerin
%85’i İç Denetim Yönetmeliğinin, %71’i Rehberinin, %70’i, Etik Kurallarının mevcut olduğunu belirtiyor. İç Denetim Biriminin
ayrı “Misyon Bildirimi” bulunduğunu söyleyenlerin oranı %52, anahtar performans göstergelerine sahip olma oranı %40 ve son olarak “Strateji Belgesine
Sahip Olma” oranı %36. Araştırma
sırasında, iç denetim birimlerinin faaliyet süresi ile bu dokümantasyona sahip
olma arasında pozitif ve olumlu bir ilişkinin varlığı gözlenmiş. (Mohammad
Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 27-30)
Ülkemiz
kamu sektörüne baktığımızda, kamu iç denetim faaliyetlerinin yürütülmesine
ilişkin usul ve esaslar, İDKK tarafından belirleniyor. Bu kapsamda, Kamu İç
Denetim Standartları, Meslek Ahlak Kuralları ve İç Denetim Yönetmeliği yanında,
Kamu İç Denetim Rehberi, Kamu BT Denetimi Rehberi, Performans Denetimi Rehberi
ve Kalite Güvence ve Geliştirme Rehberi gibi, iç denetimin mesleki uygulamasına
ilişkin ayrıntılı rehberler oluşturuldu. Bu rehberlerin, iç denetim alanında,
en ayrıntılı Türkçe kaynaklar olduğunu belirtmek gerek. İDKK Araştırmasında, kamu
iç denetçilerinin %80’i, bu
Rehberlerin, iç denetim faaliyetinin etkin şekilde yürütülebilmesini
sağladığını ifade ediyor. Rehberlerden memnuniyet oranı oldukça yüksek. Bunun
yanında, Rehberlerin güncelliğinin sağlanabilmesi için, düzenli olarak gözden
geçirilmesi gerektiği notunu düşelim (İDKK, Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi
Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018, s. 34) .
6.
Teknoloji Kullanımı
İç denetim biriminin olgunluğunu
belirleyen kriterlerden biri de “Teknoloji Kullanımı”. 2015 Küresel Anketinde, iç
denetim faaliyetlerini ağırlıklı olarak manuel sistem ve süreçler ile yürütttüğünü
söyleyen CAE’lerin oranı %23, elektronik
çalışma kağıdı veya diğer ofis araçlarını kullandığını söyleyenlerin oranı %39, uygun teknoloji ile desteklenen
denetim metodolojisi kullandığını söyleyenlerin oranı %26, veri madenciliği ve analizini de içeren kapsamlı bir teknoloji
kullandığını söyleyen CAE’lerin oranı %13
(Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe
D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 31) .
Kamu
iç denetim faaliyetlerinde, İDKK tarafından geliştirilen İÇDEN yazılımı
kullanılıyor. İÇDEN, iç denetim faaliyetlerinin, iç ve dış kalite güvence
gözden geçirmeleri dahil, tamamının elektronik ortamda yürütülmesine imkan veriyor,
veri madenciliği veya analizi gibi araçları bulunmuyor. Uygun teknoloji ile desteklenen
bir denetim metodolojisi sağladığını söyleyebiliriz. İDKK Araştırmasına göre, kamu
iç denetçileri arasında İÇDEN kullanma oranı %74. (İDKK,
Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 13) Bu oran oldukça yüksek olmakla birlikte, İDKK halihazırda üç ve
üzerinde iç denetçisi bulunan idarelere İÇDEN kullanma izni verdiği için bu
oran %100’ün altında.
Kamu iç
denetçilerinin %65’i İÇDEN’in çalışmalarını kolaylaştırdığını,%67’si faaliyetlerinin etkinliği ve
verimliliğini artırdığını düşünmektedir (İDKK, Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi
Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018, s. 34) . Yazılımın, iç
denetim faaliyetinin büyüklüğüne bakılmaksızın tüm kamu idarelerine
yaygınlaştırılması, iç denetim metodolojisine uyum anlamında önemli katkılar
sağlayacaktır.
7.
Kalite Güvence ve Geliştirme Programı
Olgunluk
göstergelerinin sonuncusu, dış kalite değerlendirmelerini de içeren iyi tanımlanmış
bir “Kalite Güvence ve Geliştirme Programı (KGGP)”. Standartlara ve meslek
ahlak kurallarına uyumun, KGGP ile güvence altına alınması gerekiyor. Performans
ölçüm ve değerlendirmeleri, kıyaslamalar, denetlenenlerden alınan geri bildirimler,
KGGP’nin unsurları arasında (Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens , 2016, s. 35) .
İDKK tarafından kamu idareleri için, kapsamlı bir KGGP oluşturuldu, yine
iç ve dış kalite değerlendirmelerinin yürütülmesine ilişkin detaylı bir Rehber
de mevcut. Bununla birlikte, İDKK araştırmasında, denetlenenlerden anket vb.
yollarla geri bildirim alındığını söyleyen iç denetçilerin oranı %52 ile sınırlı, %25 alınmadığını söylüyor. (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 30)
2017 yılında iç kalite değerlendirmesi yapan idare sayısı sadece 40 (İDKK, 2017 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu, 2018) . 2012 ve 2013
yıllarında başlanan ve 26 büyük ölçekli kamu idaresinde tamamlanan dış
değerlendirme faaliyetlerinin, sonraki yıllarda sürdürülememesi, iç
değerlendirme faaliyetlerini de önemli ölçüde aksatmış gibi görünüyor (Kamu İç
Denetim Genel Raporu 2012-2016).
Kamu iç denetim
faaliyetlerinin olgunluk kriterleri açısından zayıf halkası “KGGP” olarak
görülüyor. Umarım bu konu İDKK tarafından, öncelikle gündeme alınır.
Bu kriterler
doğrultusunda sizin iç denetim biriminiz ne kadar olgun veya ne kadar olgun
olabilir?
References
İDKK. (2018). 2017 Yılı Kamu İç
Denetim Genel Raporu. Ankara: İç Denetim Koordinasyon Kurulu.
İDKK. (2018). Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının
Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu. Ankara: İç
Denetim Koordinasyon Kurulu.
Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit Sarens . (2016). Benchmarking
Internal Audit Maturity . Altamonte Springs, Florida: The Institute of
Internal Auditors Research Foundation (IIARF).
[1] Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe
D’Onza,Gerrit Sarens . (2016). Benchmarking Internal Audit Maturity .
Altamonte Springs, Florida: The Institute of Internal Auditors Research
Foundation (IIARF).
[2]
http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Manset/DBKonferans2018/ProjeSonucRaporu.pdf
[3] Background of Internal Auditors
[4] Q40: Which skill background is most dominant within the internal audit
staff of your organization?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder