2018 yılının son günlerinde, Ülkemiz kamu sektörü iç denetim
faaliyetlerinin merkezi uyumlaştırmasından sorumlu olan İç Denetim Koordinasyon
Kurulu (İDKK) “Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi
Kapsamlı Değerlendirme Raporunu” yayınladı. [1]
Rapor, kamu iç denetimine ilişkin mevcut durumun iç denetçiler ve üst
yöneticilerin değerlendirmeleri doğrultusunda ortaya konulması, beklenti ve ön
görülerin anlaşılması amacı ile yapılan araştırmanın sonuçlarını içeriyor.
Araştırma verileri, iç denetim terminolojisi ile “sözel kanıtlara[2]” dayanıyor.
Bunun anlamı veriler, anket, odak grup çalışmaları ve yarı yapılandırılmış
toplantılar ile elde edilmiş. Toplantılara katılanlar arasında, kamu üst
yöneticileri ile birlikte, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör üst yöneticileri de
bulunuyor.
İç denetçilerin ve üst yöneticilerin, iç denetime ilişkin algılarını
yansıtan ve bu nedenle de çok önemli olduğunu düşündüğüm bu araştırma, umarım
bir başlangıç noktası olarak kabul edilir ve 5 yıllık periyotlarda düzenli
olarak yapılır.
İDKK Anketine katılan kamu iç denetçilerinin %51’i, kurumunda iç denetim faaliyetlerinin
etkin bir şekilde yürütüldüğünü düşünüyor. Kamuda iç denetim faaliyetlerinin
etkili bir şekilde yürütüldüğünü düşünenlerin oranı ise sadece %19.
Kamu iç denetçileri, iç denetim faaliyetinin etkinliği üzerinde aşağıdaki
unsurların önemli olduğunu düşünüyor:
- Üst yönetici desteği (%68)
- Fonksiyonel bağımsızlık (%17)
- Sürekli Mesleki Gelişim (%5)
- İdari ve Bütçesel Yapılanma(%5)
- Merkezi Uyumlaştırma (4)
Etkinlik için en önemli unsur, “kurum
üst yöneticisinin desteği” olarak ifade edilirken, üst yönetimden(yöneticisinden) destek
gördüğünü düşünenlerin oranı sadece %56.
Bu durum, iç denetçilerin hem kurumları hem de genel kamu iç denetim
faaliyetlerinin etkinliğine ilişkin olumsuz algısının nedenini büyük ölçüde açıklıyor. (İDKK, Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi
Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018, s. 16,23,25)
Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsü (IIA) ise, kamuda etkin, kaliteli
ve güvenilir iç denetim hizmetleri için gerekli dokuz unsuru “Kamu Sektörü
Yönetişiminde Denetimin Rolü” isimli destekleyici rehberde aşağıdaki şekilde
sıralıyor: (Stephen G. Goodson,Kenneth. J.
Mory, Jacques R. Lapointe, 2012, s. 6-8)
Kamuda Etkili İç Denetim İçin Gereken Dokuz Unsur
|
|
1.İç Denetimin
Bağımsızlığı
|
6.Objektif İç
Denetçiler
|
2.Yasal
Zorunluluk
|
7.Yetkin İç
Denetçiler
|
3.Sınırsız
Erişim
|
8.Paydaş Desteği
|
4.Yeterli
Kaynak
|
9. Mesleki
Standartlar
|
5.İç Denetim
Yöneticilerinin Yetkin Liderliği
|
Yine IIA tarafından 2012 yılında yayımlanan “Kamu Sektöründe Etkin İç
Denetim İçin Gereken Dokuz Unsur” isimli Araştırma Raporunda, 2010 yılı Küresel
Araştırma Anketinde kamu iç denetçileri ve iç denetim yöneticileri tarafından
verilen yanıtlar çerçevesinde, bu dokuz unsurun küresel ve bölgesel durumu
araştırılıyor. (Elizabeth MacRae, Diane van Gils, 2014)
Yazının bundan sonraki bölümü, bu “dokuz unsurdan yedisi[3]”
çerçevesinde, İDKK Anketine verilen yanıtların, IIA’in Küresel Anketlerine[4] verilen
yanıtlar ile karşılaştırılmasını içeriyor. Umarım bu değerlendirmenin, kamu
sektörü dışından denetçiler ve konuya ilgi duyan kişiler tarafından da anlaşılabilmesini sağlayabilirim, çünkü kamu denetim
faaliyetlerinin etkinliği “kamuoyu
ilgisini” hakediyor.
Karşılaştırmaya geçmeden önce, kamu iç denetiminin
henüz on (10) yıllık bir geçmişe sahip olduğunu belirtmek isterim. Nitekim İDKK’nın
araştırmasına katılan iç denetçilerin %70’i,
görev yaptığı birimlerin faaliyet süresinin 8-10 yıl arasında olduğunu belirtiyor (İDKK, 2018, s. 13) . 2010 Küresel İç Denetim Araştırmasına katılan kamu iç denetçilerinin %60’ının görev yaptığı iç denetim
birimlerinin faaliyet süresi ise 11 yıl
ve üzerinde (Elizabeth MacRae, Diane van Gils, 2014, s.
13) . Dolayısıyla Ülkemiz kamu sektöründe iç denetim faaliyetinin henüz “çok genç” olduğunu söyleyebiliriz.
Şimdi karşılaştırma sonuçlarına geçebiliriz.
1.İç Denetim Faaliyetinin Bağımsızlığı
Bağımsızlık, iç denetim faaliyetinin, denetlenen kurumun müdahalesi
olmadan yürütülmesini sağlar. Faaliyetin bağımsızlığı, denetim komitesinin
varlığı, fonksiyonel raporlama ilişkileri, iç denetim yöneticisinin atanması ve
azli, raporlara yönelik müdahale olup olmaması, üst yönetim ile doğrudan ilişki
gibi pek çok konuyla ilgilidir. Nitekim 2010 yılı IIA Küresel Araştırma Raporunda,
kamu iç denetçilerinin %92’si, iç
denetimin katma değer sağlaması için, bağımsızlığın kilit bir faktör olduğunu
düşünmektedir. (Elizabeth MacRae, Diane van Gils,
2014, s. 18)
·Denetim Komitesi: İç denetimin
yönetsel sorumluluğu bulunmayan denetim komitesine bağlı olduğu durum,
fonksiyonel raporlama açısından ideal durum olarak kabul ediliyor. 2015 yılı Küresel
Anketine verilen yanıtlara göre, kamu sektöründe denetim komitesine sahip olma
oranı küreselde %67 (Piper, 2015) . Bu oran diğer sektörlere (finans, özel şirketler,bhalka açık
şirketler, kar amacı gütmeyen kuruluşlar gibi) kıyasla kamu sektöründe daha
düşük ancak 2010 yılına kıyasla %12
artmış ve artış oranı diğer sektörlerden yüksek. (Rittenberg, 2016, s. 5) . Anlamı kamu sektörü diğer sektörlerden daha hızlı şekilde denetim
komitesi sayısını artırıyor.
· Ülkemiz kamu
idarelerinde ise, denetim komitesi
bulunmuyor. Kamu iç denetçileri, idarenin en üst yöneticisine
(Bakanlıklarda Bakan, Genel Müdürlüklerde Genel Müdür, Üniversitelerde Rektör
gibi) bağlı olarak görev yapıyor. Üst yönetici aynı zamanda icranın da başı. Bu
noktada uygulama küreselden farklılaşıyor (en azından %67’den). Denetim
Komitesi işlevlerinin bir bölümü üst yönetici, bir bölümü ise İDKK tarafından
yürütülüyor. Bu yapı içerisinde, Üst Yöneticinin ve İDKK’nın desteği ve
sahipliği, iç denetimin bağımsızlığı açısından kritik önem taşıyor. İşte
bu nedenle iç denetçiler, üst yönetici desteğinin etkinlik üzerinde en önemli
unsur olduğunu düşünüyor.
o Kamu iç denetçilerinin tamamına yakını (%96) hem fonksiyonel hem idari olarak üst
yöneticiye raporlama yapıyor, yani
raporlama ilişkisi tasarlandığı şekilde uygulanıyor. 2010 yılı araştırmasına
göre, küreselde kamu iç denetçilerinde idari raporlama için bu oran %81[5]. (Elizabeth MacRae, Diane van Gils, 2014, s.
18)
o Ülkemiz kamu iç denetçilerinin %85’i, raporlarını herhangi bir müdahale olmadan hazırladığını, %6’sı ise müdahaleye maruz kaldığını
söylüyor. 2015 yılı Küresel Anketine göre, küreselde kamu iç denetçilerinin %26’sı en az bir kez baskıya maruz
kaldığını söylüyor. (Piper, 2015, s. 13) TİDE tarafından yapılan araştırmaya göre, bu oran ülkemizdeki iç denetim
yöneticileri arasında %34
seviyesinde. (Usluer, 2016, s. 21)
o Kamuda iç denetimin, yönetim faaliyetlerinden bağımsız bir şekilde
yürütülmesi açısından önemli görevleri bulunan İDKK’nın, merkezi uyumlaştırma
fonksiyonunu etkili bir şekilde yerine getirdiğini düşünen iç denetçilerin oranı
%45’te kalmış. Bununla birlikte, İDKK
tarafından geliştirilen İÇDEN yazılımından memnuniyet oranı %65, Rehberlerden %80, mesleki eğitimlerden yine %80.
İç denetçilerin %90’ı, İDKK’nın
kurumsal kapasitesinin artırılmasının iç denetim faaliyetinin etkinliğini
artıracağını belirtiyor. Eksik kapasite ile bu düzeyde memnuniyet sağlayan
İDKK’nın, kapasitesinin artırılması halinde kamu iç denetimine sağlayacağı
katkıların, muhteşem olacağı anlaşılıyor.
2. Yasal Zorunluluk
İç denetimin yetki ve görevlerinin,
kamu kurumunun tüzük ve yönetmeliklerinde yada bir başka yasal belgede
tanımlanmasını ifade ediyor. Ülkemizde iç denetim, 5018 Sayılı Kamu Mali
Yönetim ve Kontrol Kanununda tanımlanmış durumda, yani ülkemiz kamu sektörü
için iç denetim “yasal bir zorunluluk”. 2015 Küresel İç Denetim Anketine cevap
veren kamu iç denetçileri arasında %71’i,
ülkelerinde kamu iç denetiminin yasal zorunluluk ile kurulduğunu belirtiyor (Piper, 2015, s. 5) . Ülkemiz bu konuda
küresel sonuçlar ile uyumlu. Bununla birlikte, ülkemizde kamu idarelerinin organizasyonu,
birimler, unvanlar vs., önceden teşkilat kanunları ile belirleniyordu, hali
hazırda Cumharbaşkanlığı Kararnameleri ile belirleniyor. İç denetim, işte kuruma özgü bu
teşkilat kanunu/kararnamelerde yer almıyor. Kamu iç denetçilerinin %88’i, iç denetim faaliyetinin kuruma
değer katabilmesi için, teşkilat kanunlarında düzenlenmesi gerektiğini düşünüyor.
Yine Araştırma sırasında yapılan görüşmelerde, iç denetim başkanlığının
teşkilat kanunları ile düzenlenmemesi nedeniyle, teftiş birimi ile iç denetim
birimi arasında görev karmaşası yaşanabildiği, denetlenen birimler nezdindeki
iç denetim algısının zayıflayabildiği ve bu durumun denetim çalışmalarını
sekteye uğratabildiği görüşü paylaşılıyor (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 32) .
Bu konuda ülkemize özgü koşullar ve yönetim kültürünün dikkate alınması ve teşkilat
kararnamelerine de iç denetim faaliyetinin eklenmesi, en uygun çözüm gibi duruyor.[6]
3.Sınırsız Erişim
İç denetçilerin, görevlerini
yürütürken, personel, bina ve kayıtlara, tam ve sınırlandırılmamış erişim
imkanına sahip olması gerekiyor. Ülkemiz kamu iç denetçilerinin %71’i bu imkana sahip olduğunu ifade
ederken, %14 olmadığını söylüyor (İDKK,
Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 30) . 2010 yılı Küresel
Anketinde sınırsız erişime sahip olduğunu söyleyen kamu iç denetçilerinin oranı %76 (Elizabeth MacRae, Diane van Gils, 2014, s.
21) .
2015 yılı Küresel Araştırma Raporuna göre, bu oran globalde (tüm sektörler
dahil) %54, Türkiye’de %58 (Usluer, 2016, s. 23) . Sınırsız erişim,
sadece kamu değil genel olarak iç denetim faaliyetinin etkinliği için kritik
unsurlardan biri. Ülkemiz kamu sektörü bu konuda hem global hem de genel ülke
ortalamasının ilerisinde görünüyor ancak erişim hakkının sınırlandırıldığını
ifade eden %29 (kararsızlar ile
birlikte) oranı, yine de oldukça yüksek bir oran.
4. Yeterli Kaynak
İç denetim faaliyetine,
sorumluluklarını yerine getirmek için gereken kaynağın (personel, bütçe,
teknoloji gibi) sağlanması gerekiyor. Ülkemi kamu iç denetçileri arasında, iç
denetime tahsis edilen bütçenin yeterli olmadığını düşünenlerin oranı %23, yeterli olduğunu düşünenlerin
oranı %61 (İDKK, Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının
Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018, s. 31) . 2015 Araştırma
Raporuna göre, küreselde bütçenin yetersiz olduğunu düşünen kamu iç
denetçilerinin oranı %24, ülkemiz
oranı ile neredeyse aynı (Piper, 2015, s. 9) .
Ülkemiz kamu iç denetçilerinin %54’ü, üst yönetimin dış kaynak
(danışmanlık, eğitim,teknoloji vs.) sağlanmasına destek verdiğini belirtiyor. İç
denetçilerin eğitim ve gelişimine yeterli kaynak ayrıldığını düşünen iç denetçilerin
oranı %50. Nitekim iç denetçilerin %59’u, İDKK tarafından düzenlenen
eğitimler haricinde mesleki eğitim almıyor. (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 40,41)
.
Kurumdaki iç denetçi sayısının yeterli
olduğunu söyleyen iç denetçi oranı ise sadece %37. 2017 yıl sonu itibariyle iç denetçi kadrolarının %57’sinin boş
olduğu dikkate alındığında, bu sonuç şaşırtıcı görünmüyor. (İDKK, 2017 Yılı Kamu İç Denetim Genel
Raporu, 2018, s. 37)
Araştırma sonuçları, Ülkemiz kamu iç
denetçilerinin, en fazla insan kaynağı, eğitim ve dış kaynak kullanımı
konusunda eksiklik hissettiğini gösteriyor.
5. İç Denetçilerin Yetkinliği
Ülkemiz kamu sektöründe iç denetim faaliyeti henüz “gençlik” evresinde ancak
kamu iç denetçileri mesleki gelişim alanında küresel ortalamaları hızlı yakaladığı
anlaşılıyor. Kamu iç denetçilerinin IIA sertifikalarına
(CGAP ve CIA) sahip olma oranı %29.
Bu oran IIA 2010 yılı Araştırma Raporunda yer alan küresel oran ile aynı. Kısa
sürede bu başarının yakalanmış olması sevindirici. Uluslararası sertifikaların
dağılımı, küreselde %23 (CIA), %6 (CGAP) iken, ülkemizde %26 (CGAP), %3 (CIA). Ülkemiz
iç denetçilerinin ağırlıklı olarak CGAP sertifika sahibi olmasının sebebi, İDKK’nın
sağladığı teşvik.
Kamu iç denetçilerinin bir diğer uzmanlık alanı, muhasebe. İç
denetçilerin %23’ü muhasebe alanında uzmanlık
sertifikalarına (SMMM,YMM, Bağımsız Denetçi) sahip (İDKK, Kamu İç
Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 12) . 2010 yılı Araştırma Raporuna göre küreselde bu sertifikalara(CA/CPA/ACCA/ACA) sahip
olma oranı %15.
Küreselde 2010 yılında CISA(Bilgi Sistemleri Denetçisi) sertifikası
sahibi kamu iç denetçisi oranı %7.
Bu Raporda yer almamakla birlikte, 2017 Kamu İç Denetim Genel Raporunda, CISA sahibi 5 (%0.5) kamu iç denetçisi
bulunduğu görülüyor. Oldukça düşük olan bu sayı ile ilgili olarak, yine aynı
Raporda, “İç denetçiler için, (CISA) eğitimi ve sınav hizmetinin alınmasına
yönelik çalışma yapılması konusunda” 27.12.2017 tarihinde “Kurul Kararı”
alındığı görülüyor. Umarım bu karar kısa sürede hayata geçirilir ve bu alanda
da küresel ortalamalar yakalanır (İDKK, 2017 Yılı Kamu İç Denetim Genel
Raporu, 2018, s. 20) .
IIA 2015 yılı Küresel Araştırma sonuçlarına göre kamu sektörü iç
denetçileri, veri madenciliği ve veri analizini kullanma konusunda, diğer
sektörlerin bir miktar gerisinde, örneğin potansiyel suiistimalin tespiti için
veri analizi kullanımı kamu sektöründe (%41)
iken, özel sektörde %49, finans
sektöründe %56, halka açık
şirketlerde ise %51 (Piper, 2015, s. 16) . Ülkemiz kamu iç
denetçilerinin %56’sı denetim
çalışmalarında bilgisayar destekli denetim tekniklerini kullandığını ifade ediyor,
%33’ü veri analizi konusundaki
eğitimin mesleki yetkinliğini artıracağını belirtiyor (İDKK, Kamu İç
Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 31,39) .
6.Paydaş Desteği
Kamu iç denetim faaliyetinin etkinliği
için, iç denetimin yasal dayanağı ve görevlerinin, seçilmiş ve atanmış kamu görevlileri
ile birlikte, medya ve hatta vatandaşlardan oluşan geniş bir yelpazedeki
paydaşlar tarafından anlaşılması ve desteklenmesi önem taşıyor (Elizabeth
MacRae, Diane van Gils, 2014, s. 29) .
İDKK Araştırma sonuçlarına göre iç denetçilerin,
- %74’ü rapor sonrası üst yönetim ile görüşebiliyor, %14’ü görüşemiyor.
- %53’ü talep ettiğinde üst yönetim ile görüşebiliyor, %24 nadiren görüşüyor veya hiç görüşemiyor.
- %43’ü 3 ayda bir veya daha sık(her ay ve her hafta), %14’ü 6 ayda bir, %19’u yılda bir kez üst yönetim ile toplanırken, %24’ ü hiç toplanmıyor.
- %50’si üst yönetimin iç denetim planı oluşturma sürecini aktif olarak desteklediğini, %25’i desteklemediğini ifade ediyor.
- %56’sı üst yönetimin iç denetim faaliyetini desteklediğini, %21’i desteklemediğini düşünüyor.
- %75’i denetlenen birimlerin iç denetim birimlerine yeterli desteği sağladıklarını belirtiyor.
Yukarıdaki yanıtlar bir arada değerlendirildiğinde, üst yönetici ile
doğrudan iletişimi olmayan en az %25’lik
bir iç denetçi grubu bulunduğu anlaşılıyor (İDKK, Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu, 2018,
s. 16,17,18,19) .
IIA 2015
Küresel Araştırma Raporuna göre, küreselde
iç denetim yöneticilerinin denetim komitesi ile toplantı sayısı yıllık ortalama
6, bu sayıya şahsen, telefonla ve
online görüşmeler dahil (Rittenberg, 2016, s. 7) .
Yine
Standart 1111 uyarınca, en azından yılda bir kez, iç denetim yöneticisi ve
denetim komitesinin, üst yönetimin katılmadığı özel bir toplantıda bir araya
gelmesi bekleniyor, 2015 yılı Araştırma Raporuna göre, bu toplantılar küreselde
%75 oranında gerçekleşmiş, İDKK
Araştırmasında, bu konuda bir bilgi yer almıyor.
Ülkemiz kamu iç denetçileri arasında, diğer denetim birimleri (%28) ve dış denetim (%37) ile olan koordinasyon ve
işbirliğinin yeterli olduğunu düşünenlerin oranı çok düşük. Diğer güvence sağlayıcı birimler arasında
koordinasyon ve işbirliğinin en yüksek olduğu birim, iç kontrol sisteminin
kurulması, standartların uygulanması ve geliştirilmesi konularından sorumlu
olan mali hizmetler/strateji geliştirme birimi (%55) olarak görülüyor.
Denetlenen birimlerin iç denetime gereken desteği sağladığını düşünen
kamu iç denetçilerinin oranının %75
gibi yüksek bir oranda olması, memnuniyet verici (İDKK, Kamu İç
Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı
Değerlendirme Raporu, 2018, s. 21) .
7.Kamu İç Denetim Standartları
Kamu iç denetim standartlarına uyum, sistematik,
tarafsız ve kanıta dayalı kaliteli iç denetimin olmazsa olmazı ve etkili kamu
iç denetim faaliyetleri için gerekli dokuz
unsurun sonuncusu. 2010 yılı Küresel Araştırma Raporuna göre, Standartlara
kısmen veya tamamen uyum sağladığını ifade eden kamu iç denetçilerinin oranı küreselde
%88 gibi yüksek bir oranda.
Standartlara ve meslek ahlak
kurallarına uyum düzeyinin, Kalite Güvence ve Geliştirme Programı (KGGP) ile
güvence altına alınması gerekiyor. İç denetim faaliyetinin etkinliğini
belirlemeye yönelik performans ölçümleri, denetlenenlerden alınan geri
bildirimler, KGGP’nin unsurları arasında.
İDKK araştırmasında, denetlenenlerden
anket vb. yollarla geri bildirim alındığını söyleyen iç denetçilerin oranı %52 ile sınırlı, %25 alınmadığını söylüyor. 2017 yılında sadece 40 kamu idaresi iç
kalite değerlendirmesi yapmış, İDKK tarafından yürütülmesi gereken dış
değerlendirme faaliyeti yürütülmemiş (İDKK, 2017 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu, 2018) . Bu durumda, kamu iç
denetiminin Standartlara uyum düzeyine ilişkin bir değerlendirme yapılamıyor.
Bu konu, İDKK tarafından öncelikle gündeme alınması gereken bir konu olarak
gözüküyor.
IIA’in kamu
sektörüne özel rehberliği hakkında daha detaylı bilgi için bknz. https://tr.linkedin.com/pulse/kamu-sekt%C3%B6r%C3%BCnde-i%C3%A7-denetim-evren-ermisket
IIA rehberleri ışığında, ülkemiz kamu sektörü iç denetimine ilişkin
değerlendirmeler için bknz. https://www.linkedin.com/pulse/%C3%BClkemiz-kamu-sekt%C3%B6r%C3%BCnde-i%C3%A7-denetim-faaliyetleri-evren-ermisket?trk=portfolio_article-card_title
2015 İç Denetimin Global Nabzı Raporunun Türkçesi için bknz. http://www.tide.org.tr/uploads/GLOBAL%20PULSE%202015.pdf
TİDE tarafından hazırlanan, dünya ve ülkemiz uygulamalarının
karşılaştırıldığı rapor için bknz. http://www.tide.org.tr/uploads/Mesle%C4%9Fin%20Nabz%C4%B1%20-%20%C4%B0%C3%A7%20Denetim%20Uygulamalar%C4%B1nda%20T%C3%BCrkiye%20ve%20D%C3%BCnya%20Kar%C5%9F%C4%B1la%C5%9Ft%C4%B1r....pdf
KAYNAKÇA
Elizabeth MacRae, Diane van Gils. (2014). Nine
Elements Required for Internal Audit Effectiveness in the Public Sector. Altamonte
Springs: The Institute of Internal Auditors Research Foundation (IIARF).
İDKK. (2018). 2017 Yılı Kamu İç Denetim
Genel Raporu. Ankara: İç Denetim Koordinasyon Kurulu.
İDKK. (2018). Kamu İç Denetim Reform
Uygulamalarının Derinleştirilmesi Projesi Kapsamlı Değerlendirme Raporu.
Ankara: İç Denetim Koordinasyon Kurulu.
Jiin-Feng Chen, W.-Y. L. (2011). Measuring
Internal Audit Value Report III. Altamonte Springs, Florida: The Institute
of Internal Auditors Research Foundation (IIARF).
Mohammad Abdolmohammadi,Giuseppe D’Onza,Gerrit
Sarens . (2016). Benchmarking Internal Audit Maturity . Altamonte
Springs, Florida: The Institute of Internal Auditors Research Foundation
(IIARF).
Piper, A. (2015). Auditing the Public
Sector Managing Expectations, Delivering Results. Altamonte Springs, FL:
Institute of Internal Auditors.
Rittenberg, L. E. (2016). Interacting with
Audit Committees The Way Forward for Internal Audit. Altamonte Springs,
Florida : The Institute of Internal Auditors Research Foundation (IIARF).
Stephen G. Goodson,Kenneth. J. Mory, Jacques
R. Lapointe. (2012). Supplemental Guidance:The Role of Auditing in Public
Sector Governance. Altamonte Springs, FL : The Institute of Internal
Auditors (The IIA).
Usluer, T. (2016). İç Denetimin Global
Nabzı Dinamik Bir Ortamda Fırsatları Yakalamak Dünya ve Türkiye Uygulamalarının
Karşılaştırılması. İstanbul: Türkiye İç Denetim Enstitüsü (TİDE).
[1] http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Manset/DBKonferans2018/ProjeSonucRaporu.pdf
[2] Testimonial Evidence
[3] IIA tarafından etkili kamu iç denetimi
için gerekli 5. unsur “İç Denetim Yöneticisinin Güçlü Liderliği” ve 6. unsur olan “İç Denetçilerin Objektifliği” konularında
İDKK anketinde soru bulunmuyor.
[4] 2010
ve 2015 CBOK (Common Body of Knowledge, Global İç Denetim Ortak
Bilgi Tabanı) araştırmaları
[5] Respondents (CAEs only) indicated they had a direct administrative
reporting relationship to the CEO/president/head of government agency or the
audit committees or equivalent in the organizations.
[6] 5018
Sayılı Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu ile düzenlenmekle birlikte ayrıca
teşkilat kanunlarında da yer alan mali hizmetler/strateji geliştirme başkanlıkları
gibi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder