21 Aralık 2018 Cuma

“KAMUDA İÇ DENETİM VE GELECEĞE BAKIŞ KONFERANSININ” DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ




18.12.2018 tarihinde Ankara’da, "Kamuda İç Denetim ve Geleceğe Bakış” isimli bir konferans düzenlendi. Konferansta, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından, Dünya Bankası finansmanı ile gerçekleştirilen «Kamu İç Denetim Reform Uygulamalarının Derinleştirilmesi» projesi kapsamında gerçekleştirilen araştırma sonuçları ve bu sonuçlar üzerine çeşitli tarafların görüşleri paylaşıldı. Araştırma Sonuç Raporunu henüz detaylı okuma fırsatı bulamadığım için, bu konunun değerlendirmesini bir başka yazıya bırakıp, bugünden aklımda kalanları ve bana düşündürdüklerini paylaşmak isterim.

Daha önce de kendisini dinleme fırsatı bulduğum, Avrupa Komisyonu Denetim Komitesi Üyesi Sayın Jean-Piere GARITTE’in sunumu benim için özellikle ilgi çekiciydi.  Sayın GARITTE, iç denetim faaliyetinin bağımsızlığının sağlanmasında büyük önem taşıyan denetim komitelerinin nasıl konumlandırıldığı (Maliye Bakanlığı veya Bakanlar Kurulu bünyesinde gibi), üye bileşimi (bağımsız üyelerin sayısı, politikacıların varlığı, tümüyle bağımsız üyelerden oluşması gibi), raporlama ilişkisi (parlamentoya raporlayıp raporlamadığı gibi) konularında, farklı ülke ve kurumlardan örnekler paylaştı. 

Kamu iç denetim faaliyetinin dış değerlendirmesinin merkezi uyumlaştırma birimi tarafından yapılmasının, Standartlar kapsamında yapılması gereken dış değerlendirme kapsamında sayılamayacağı, zira merkezi uyumlaştırmanın, iç denetimin taraflarından biri olduğu, dış değerlendirmenin ise tarafsız olması gerektiğini ifade etti. Belki hatırlayanlar olacaktır, Avrupa Komisyonu Bütçe Genel Müdürlüğünün 2012 yılında “Merkezi Uyumlaştırma tarafından yapılan dış değerlendirmenin, Standartlar uyarınca yapılması gereken dış değerlendirme kapsamında sayılamayacağına[1]” ilişkin bir görüş yayımladığını daha önce paylaşmıştım. 

İç denetim raporlarının kamuoyu ile paylaşılması konusunda ise, raporların web sitesinde yayımlanması yanında, talepte bulunan kişiler ile paylaşılması ve/veya sadece önerilerin tamamının yerine getirildiği raporların paylaşıma açılması gibi yöntemlerden bahsetti. Son olarak, dönem dönem kamu ve özel sektör iç denetçilerinin bir araya gelip bilgi ve deneyim paylaşmalarının önemini vurguladı. Umarım mesleğimizin sivil toplum kuruluşları bu paylaşımların yapılabilmesine yönelik ortamların oluşturulmasını sağlarlar. 

Bu Konferanstan aklımda aşağıdaki düşünceler ile ayrıldım:
  • İç denetimden beklenen fayda, ancak Standartlara uygun yürütülen bir iç denetim faaliyeti ile sağlanabilir. Kamu idarelerinde yürütülen iç denetim faaliyetlerinin kalitesi en kritik konudur. Standartlara ve Etik Kurallara uygunluğun sağlanamadığı idarelerdeki iç denetim faaliyetleri, “uygunsuzluk giderilene kadar” askıya alınmalıdır.
  • İç denetim faaliyetinin etkinliği, iç kontrol ve risk yönetimi sistemlerinin etkinliği ile birlikte ele alınmalıdır. İç kontrol, risk yönetimi ve iç denetim, yalnızca “kamu mali yönetim sisteminin” değil, “kamu yönetimi sisteminin” bir fonksiyonu haline gelmelidir.
  • İç denetimin bağımsızlığını güçlendirmeye yönelik önlemler alınmalıdır. Bu kapsamda, her bir idare bünyesinde iç denetim ve iç kontrolün gözetiminden sorumlu denetim komiteleri oluşturulabileceği gibi, İç Denetim Koordinasyon Kurulu (İDKK), kamu merkezi denetim komitesi işlevine de kavuşturulabilir.
  • İç Denetim Yöneticisi(CAE), iç denetim fonksiyonunun, Standartlara uygun ve etkili bir şekilde yönetiminden sorumlu kişidir. CAE, yönetim ve iç denetçiler arasında güven ve işbirliğinin tesisinden de sorumludur. CAE’nin, bu görevleri yürütebilmesi için, iç denetim konusunda ileri düzey yetkinlik sahibi olması ve denetim fonksiyonunu yönetme konusunda da güçlü bir liderlik sergilemesi beklenir. Kamu İç Denetim Yöneticilerinin nitelikleri (kıdem, uluslararası sertifikasyon, iletişim becerileri vb.) uluslararası iyi uygulamalar ile uyumlu şekilde belirlenmelidir.
  • Son olarak, kamu iç denetimine ilişkin paydaş desteğinin artırılması için, “iç denetimin pazarlanması” faaliyetlerine ağırlık verilmeli, iç denetimde sağlanan ilerlemeler “daha fazla görünür” hale getirilmelidir.

Bu konudaki daha detaylı değerlendirme ve öneriler için bakınız: https://evrenindenetimi.blogspot.com/2018/09/ulkemiz-kamu-sektorunde-ic-denetim.html
[1] Commission, E. (2014). Public Internal Control Systems in the European Union Quality Assurance for Internal Audit.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İÇ DENETİME DAİR DOĞRU BİLİNEN DOKUZ YANLIŞ

Yanlış 1.     Denetim ve iç denetim aynı şeydir. Doğru 1. Her denetim faaliyeti, iç denetim değildir. Bir denetim faaliyetinin i...